W hotelu tak jak wszędzie obowiązują te same zasady zachowania. Jednak przekraczając próg hotelu czasami możemy mieć poczucie, że nie do końca wiemy, jak się zachować w określonych sytuacjach. Poprosiłam specjalistkę Marię Bnińską, która zasady dobrego zachowania ma we krwi, o zebranie najważniejszych zasad, które pomogą wszystkim gościom w odnalezieniu się w hotelowej rzeczywistości. Jak zachować się w hotelu? Odpowiedź znajdziecie w poniższym poradniku. Zapraszam!

Wszystkie poniższe wskazówki są przygotowane przez Marię Bnińską 🙂

1. Co to jest savoir-vivre?

Jak napisał w swojej słynnej książce „Grzeczność na co dzień” Jan Kamyczek (czyli Janina Ipohorska) savoir-vivre to po prostu poradnik „jak być życzliwym”. Albo inaczej – sztuka życia.

Jeśli spojrzymy na savoir-vivre jak na życzliwość, wówczas wszystko staje się jasne i proste. Powinniśmy być życzliwi nie tylko wobec samych siebie, ale przede wszystkim wobec osób, z którymi mamy do czynienia.

2. Czym jest hotelowy savoir-vivre?

Odrębny, hotelowy savoir-vivre tak naprawdę nie istnieje, ponieważ życzliwość obowiązuje nas wszędzie, nie tylko w hotelu. Oczywiście można pewne zasady uściślić. Przede wszystkim pamiętajmy, że w hotelu nie jesteśmy sami, bądźmy więc życzliwi dla innych gości oraz dla obsługi hotelowej.

jak zachować się w hotelu

Życzliwość jest najlepszą odpowiedzią na często pojawiające się pytania, jak się zachować w danej sytuacji. Dobra obsługa hotelowa nikomu nie pozwoli popełnić gafy. Zawsze będą się zachowywali ze zrozumieniem, subtelnie i taktownie.

W każdym hotelu, niezależnie od liczby gwiazdek, musimy przestrzegać kilku podstawowych reguł. Po pierwsze – cisza nocna. Warto pamiętać, że ściany dzielące poszczególne pokoje to rzadko kiedy średniowieczne mury obronne, więc zachowujmy się z umiarem, zwłaszcza po godzinie 22:00.

jak zachować się w hotelu

Na korytarzach, w windzie, restauracji czy barze hotelowym rozmawiamy półgłosem, zwracamy uwagę na dzieci, które nie powinny biegać po korytarzach i hałasować. Korytarz hotelowy to nie jest plac zabaw.

4. Jak się zachować w recepcji?

Przede wszystkim bądźmy życzliwi wobec pracowników hotelowych. Czasami trzeba też uzbroić się w cierpliwość i po prostu poczekać w kolejce. Na pewno zostaniemy obsłużeni.

W wielu hotelach recepcja to także miejsce, gdzie jest dostępne darmowe połączenie z internetem. Jeśli chcemy z niego korzystać pamiętajmy, że obok nas są inni ludzie, również korzystający z dostępnego połączenia. Czyli – zgodnie z zasadą życzliwości – starajmy się nie hałasować i nie zakłócać innym przyjemności surfowania. Jeśli chcemy porozmawiać np. przez Skype z rodziną – użyjmy słuchawek.

jak zachować się w hotelu

5. Jak się zachować w pokoju hotelowym?

Szanujmy meble i sprzęty znajdujące się w pokoju hotelowym, bo nie są naszą własnością. Jeśli coś nie funkcjonuje tak, jak powinno – nie naprawiajmy sami, tylko poinformujmy o tym recepcję. Każdy hotel ma swoją „złotą rączkę”.

W pokojach starajmy się nie hałasować, nie słuchać głośno muzyki i … ograniczyć dźwięki rozkoszy. Bo – tak jak wspominałam – ściany dzielące pokoje hotelowe to nie średniowieczne mury obronne.

jak zachować się w hotelu

Kończąc pobyt można zabrać z pokoju jedynie rzeczy jednorazowego użytku: szampony, odżywki czy jednorazowe czepki kąpielowe. Nie zabieramy ręczników, szlafroków, kubków czy szklanek.

Jeśli kolekcjonujemy hotelowe popielniczki – zapytajmy w recepcji czy po prostu możemy je kupić. Przy okazji – w większości hoteli obowiązuje zakaz palenia, który bezwzględnie przestrzegamy.

Minibar na ogół jest dodatkowo płatny, a lodówka, zazwyczaj bardzo mała, nie jest po to, byśmy w niej przechowywali własne jedzenie. Zresztą w wielu hotelach – warto o tym pamiętać – płaci się za minibar w momencie wyjęcia z lodówki butelki.

Opuszczając hotel zostawiamy pokój w stanie jak najbliższym temu, w jakim był, gdy się do niego wprowadzaliśmy.

jak zachować się w hotelu

6. Jak się zachować w restauracji oraz w barze?

Zarówno w restauracji, jak i w barze hotelowym obowiązują nas dokładnie te same zasady, jak w innych restauracjach czy barach. Z jedną podstawową różnicą – nie wynosimy ani jedzenia, ani napojów.

Korzystając z bufetów nie nakładamy na talerz więcej niż jesteśmy w stanie zjeść. We wszystkich hotelach – B&B, HB czy all inclusive – można brać dokładki. Więc podchodźmy z umiarem do jedzenia, a także do picia, zwłaszcza napojów alkoholowych.

jak zachować się w hotelu

7. Jak się zachować nad basenem, w SPA czy w siłowni?

Podobnie jak w całym hotelu – bądźmy życzliwi wobec innych. Nie rezerwujemy leżaków, nie stawiamy parawanów na hotelowej plaży, nie słuchamy głośno muzyki, nie krzyczymy. Pilnujemy dzieci, by nie przeszkadzały pozostałym gościom w wypoczynku. Przeczytajmy i przestrzegajmy wewnętrznych regulaminów korzystania z basenu, SPA czy siłowni.

jak zachować się w hotelu

8. Komu dawać napiwki?

Standardowo w hotelach napiwki daje się odźwiernemu, bagażowemu, konsjerżowi (jeśli korzystaliśmy z jego usług), kelnerom oraz pokojowym (zostawiamy napiwek w widocznym miejscu w pokoju). Wysokość napiwku jest kwestią indywidualną. W restauracjach zwyczajowo jest to 10-20% naszego rachunku. W pozostałych przypadkach pamiętajmy, żeby napiwek nie był uwłaczający – to nie jest sposób na pozbywanie się niechcianych drobnych.

jak zachować się w hotelu

Mam nadzieję, że te zasady będą dla Was pomocne! Jeszcze raz dziękuję Marii Bnińskiej za fachową pomoc i zapraszam na kolejną część artykułu, w którym opowiemy o hotelowym dress codzie.

AUTORKA TEKSTU: Maria Bnińska, wieloletni dziennikarz, tłumacz oraz trener z zakresu wystąpień publicznych, protokołu dyplomatycznego (współpracowała z Ministerstwem Spraw Zagranicznych na początku lat 90., kiedy tworzył się nowy, polski korpus dyplomatyczny), savoir-vivre’u oraz dress code’u.

KLIKNIJ I SKOMENTUJ NA FACEBOOKU!

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Podziel się wpisem ze światem!

Spodobał Ci się wpis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim z innymi :)