Gwiazdki i marki, czyli co trzeba wiedzieć o hotelach

Walizka pęka w szwach od nadmiaru rzeczy, a obsługa hotelowa znowu zawiodła – niestety dla wielu osób właśnie z tym kojarzy się podróżowanie. Stresujemy się, czy wszystko wzięliśmy ze sobą, najczęściej zabierając za wiele. Następnie w zaciszu hotelowego pokoju rozmyślamy, czy na pewno mieliśmy wnieść nasz wielki bagaż samodzielnie. Brakuje nam wiedzy na temat tego, czego możemy się spodziewać w hotelowych obiektach. Jak zatem wybrać hotel, żeby wyjazd był udany?

Inspiracją do powstania tego tekstu są moi znajomi, którzy regularnie proszą mnie o polecenie dobrego hotelu w Polsce. Oferta jest tak duża, że nawet doświadczona osoba może mieć wątpliwości. Dlatego postanowiłam zebrać najważniejsze informacje, które ułatwią wybór dobrego miejsca do wypoczynku.

Przed wyborem hotelu warto sprawdzić dwie podstawowe rzeczy:

  1. Czy hotel należy do sieci, czy jest to hotel indywidualny?
  2. Jaki jest standard hotelu?

Hotele sieciowe kontra indywidualne

Warto wspomnieć, że w Polsce jest zaledwie 10-15% międzynarodowych, globalnych marek hotelowych oraz ok. 3-4% polskich sieci hotelowych. Zdecydowaną większość stanowią hotele indywidualne. Natomiast w Europie i USA dominują sieci globalne.

Wszystkie z tych hoteli gwarantują (w swoich kategoriach) taki sam standard w każdym miejscu na świecie. Dzięki temu mamy zapewniony określony zakres usług oraz poziom obsługi, który wynika z filozofii standardu marki – starannie przemyślanej i dopasowanej do konkretnego profilu gości. Z tej perspektywy „sieciówki” zdecydowanie mają przewagę nad hotelami prywatnymi.

Wybór hotelu indywidualnego w Polsce może wiązać się z ryzykiem. Niestety zdarza się, że właściciele oszczędzają na obsłudze i jakości usług. Ze świecą szukać miejsc, gdzie jest znakomity personel – profesjonalny, przyjazny i rozumiejący sens swojej pracy w usługach. Przyłapuję się na tym, że zachwycam się, kiedy wita mnie sympatyczna i kompetentna recepcja, co jest niestety bardzo rzadkie.

Walka o gwiazdki, czyli co powinno się znaleźć w hotelach każdej z kategorii

Na początku wspomniałam o wypchanej po brzegi walizce, którą zdarza nam się zabierać w podróż. Wiedza na temat tego, co powinno znaleźć się w wyposażeniu hotelowego pokoju, pozwoli nam podróżować przyjemniej i zdecydowanie „lżej”. Okazuje się bowiem, że nie zawsze musimy zabierać ze sobą np. suszarkę czy szlafrok. Wszystko zależy od tego, w jakim standardzie wybierzemy hotel. Co więcej, wyposażenie hoteli oraz oferowane usługi są regulowane przez polskie prawo.

16 kwietnia 2016 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Rozporządzenie wprowadza wiele zmian do tego z dnia 29 września 2015 r.

Każdy z obiektów, aby przydzielona została mu określona kategoria i aby mógł posługiwać się nazwą „hotel”, podlega ustawie o usługach turystycznych i odpowiednim rozporządzeniom do tej ustawy. Po spełnieniu warunków dla danej kategorii (na wniosek zainteresowanego podmiotu) decyzję administracyjną wydaje marszałek województwa (lokalizacja obiektu). Pełen spis hoteli spełniających warunki kategoryzacji znajduje się na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki w Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich.

Na przykład standard czterech gwiazdek – wg polskich przepisów – to gwarancja m.in.:

  • określonego minimalnego metrażu pokoju („jedynka” – 12 m2, „dwójka” – 16 m2),
  • odpowiedniego wymiaru łóżka (pojedyncze – min. 90 x 200 cm, a podwójne min. 140 x 200 cm),
  • a także wyposażenia – w pokoju powinna znaleźć się kanapa lub dwa fotele i stolik.

Standardem dla hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych jest usługa bagażowa dostępna przez całą dobę. Niestety mało osób o tym wie. Obiekty, w których po dokonaniu rejestracji obsługa zajmuje się bagażem gościa, mogę policzyć na palcach jednej ręki. Mój znajomy, który często zatrzymuje się w hotelach, ma już nawyk pozostawiania bagażu w recepcji po zameldowaniu się. Krążą legendy o zaskoczonych recepcjonistach i portierach, którzy po prostu nie wiedzą, jak zareagować. Taki gość w hotelu to najlepszy sprawdzian jakości obsługi.

Co powinno się znaleźć w hotelach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych?

Na poniższej grafice umieściłam podstawowe elementy wyposażenia oraz główne usługi, które powinny być dostępne w hotelach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych. Mam nadzieje, że taka mała „ściąga” po pierwsze ułatwi podróżowanie, po drugie sprawi, że będziemy czuli się w hotelu pewniej – wiedząc czego możemy się spodziewać oraz czego powinniśmy wymagać.

infografika_gwiazdki_ostateczna wersja

Na zakończenie życzę samych udanych podróży i trafnych wyborów hoteli! Zapraszam również do śledzenia mojego bloga, na którym będę publikować więcej wskazówek i porad, dotyczących hotelowego świata.

Zostaw swój komentarz na Facebook’u

Pobierz infografikę

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Podziel się wpisem ze światem!

Spodobał Ci się wpis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim z innymi :)