Jaką rolę w komunikacji odgrywa ubiór i co mówi o nas? Naukowcy dowodzą, że na nasze zachowania i decyzje może wpływać to, w co jesteśmy ubrani i to, co noszą na sobie inni. Może on również manipulować naszymi humorami, a także ograniczać zdolność samodzielnego myślenia. Zapraszam na drugą część poradnika o komunikacji niewerbalnej, przygotowanego przez Dianę Nowek. 

Pierwszą część tekstu znajdziesz tutaj: Komunikacja niewerbalna cz.1

Jak zadbać o dobre pierwsze wrażenie w przestrzeni publicznej?

Jeśli myśleliście, że świadomie oceniamy drugiego człowieka, to niestety muszę was zawieść. Jest to automatyczny proces, wykonywany przez nasz mózg. Korzysta on z informacji zakodowanych przez ewolucję oraz wpojonych nam przez wychowanie oraz kulturę.

Mózg potrzebuje ułamków sekundy, aby nas ocenić przy pierwszym spotkaniu.

Do takiej błyskawicznej oceny dochodzi zwłaszcza wtedy, kiedy ktoś nam się zdecydowanie nie spodoba. Tego dowodzą badania z pogranicza psychologii i neurologii. Nasz mózg potrzebuje zaledwie ułamka sekundy, aby na widok czyjejś twarzy kliknęło w nim „nie podoba mi się”, „nie ufam”. Gdy ktoś wzbudza naszą aprobatę, to oceniamy go dłużej. Nawet jeśli wywołuje w nas pierwsze wrażenie bardzo dobre, to potem do głosu dochodzi drugie wrażenie.

Nie lubimy niespójności i asymetrii w wyglądzie. Przepadamy za przeciętnością. To, co wywołuje w nas negatywne uczucia, to wszelkie niespójności i asymetrie. Bardzo pożądany jest zaś minimalizm i spójność. Chodzi o wygląd, fryzurę, ubiór. Pierwsze wrażenie przy ocenie drugiego człowieka jest czysto wizualne, drugie związane z ruchem i tonem, a dopiero trzecie z tym, co mówi. Lubimy przeciętność (w pozytywnym tego słowa znaczeniu), wszystko, co odbiega od przyjętej w kulturze normy, powoduje u nas niepokój.

Nie chodzi tu o to, aby wszyscy wyglądali identycznie. Wszyscy jednak znamy pewne normy dotyczące ubioru, zachowania, sposobu oraz głośności mówienia. Jednostki odbiegające od tych norm wypadają mniej korzystnie przy pierwszym wrażeniu. Dlatego tak ważny jest nasz zadbany wygląd, kulturalne zachowanie a przede wszystkim pozytywne nastawienie i uśmiech na twarzy.

Co jeszcze wpływa na naszą ocenę?

Okazuje się, ze niewiele potrzeba, aby wypaść na bystrego i inteligentnego w oczach innych. Wystarczą okulary w grubszych oprawkach, ekspresyjna mowa oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Umiejętność patrzenia w oczy podczas rozmowy była kluczowa w ocenie inteligencji, wykazały badania na Uniwersytecie Loyola Marymount.

Nie tylko twarz i ubranie ma znaczenie – bardzo ważny jest też sposób chodzenia i postura. Podświadomie oceniamy chód i sylwetkę, przypisując ekstrawersję i odwagę do swobodnego i wyprostowanego poruszania się, natomiast neurotyzm i nieśmiałość do spiętej i lekko zgarbionej sylwetki. Także plecy proste i pierś do przodu!

Czy marki ubrań mają wpływ na ocenę?

Nie zaskoczę nikogo, jeśli napiszę, że według badań na ocenę statusu społecznego wpływa to, jakie marki ubrań nosimy. Znane metki działają na nas natychmiastowo. Uważamy, że o statusie decyduje to, jak się ubieramy. Chcąc dopasować się do danego środowiska, musimy ubierać się jak inni. Patrząc na nowo poznaną osobę oceniamy również, czy odniosła ona sukces w swoim życiu. I znowu decydującym czynnikiem jest jakość ubrań, jakie mamy na sobie. Adekwatne jest tu wiec powiedzenie: Dress for success.

Każdy z nas ma swój ulubiony styl ubierania się. Jedni preferują rzeczy obcisłe, inni luźne. Ktoś uwielbia krótkie spódniczki, inni wyłącznie rzeczy długie i szerokie. Motywujemy to z reguły właściwościami naszej figury lub przyzwyczajeniem, ale tak często to nasza podświadomość w wybiera sobie styl odpowiadający naszemu nastrojowi lub osobowości.

WSKAZÓWKA: Pamiętając, że nie jesteśmy sami w hotelu czy restauracji warto wziąć pod uwagę odczucia estetyczne innych gości. Zasady savoir-vivre’u obowiązują każdego, bez wyjątku. Badania pokazują, że mamy tylko kilka sekund, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. Staranne ubranie świadczy o kulturze osobistej, szacunku dla innych oraz o tym, jak traktujemy swoje otoczenie.

Ponadto ze sposobu, w jaki się ubieramy ludzie odczytują wiele komunikatów niewerbalnych, na podstawie których jesteśmy oceniani. Mając to na uwadze, postarajmy się ubierać odpowiednio do okazji, miejsca i pory dnia. Wszyscy w hotelu będą nam za to wdzięczni 🙂

Znaczenia kolorów ubrania w biznesie – przewodnik

Udając się na spotkanie biznesowe w hotelu warto wziąć pod uwagę wymowę kolorów. Podświadomie wszyscy używamy barw do wyrażenia nastrojów, osobowości. Warto więc poznać ich psychologiczne znaczenia, aby wyeksponować te nasze cechy, które są pożądane w środowisku zawodowym.

kolor stroju hotelarstwo

Granat to ulubiony kolor biznesu, ma to swoje psychologiczne uwarunkowanie. Jest on połączeniem koloru niebieskiego i czarnego. Niebieski symbolizuje spokój, godność, powagę, podczas gdy czarny dodaje mocy. Granat nadaje się na wszystkie części garderoby i każdą sytuację biznesową. Granatowy garnitur czy garsonka to obowiązkowy element garderoby człowieka sukcesu.

kolor ubioru w hotelarstwie

Biel oznacza czystość, elegancję i spokój, budzi zaufanie. Idealna na koszule i bluzki, raczej nie od stóp do głów.

kolor ubioru w hotelarstwie

Czerwony jest pobudzający i przyjazny, w nadmiarze może jednak być postrzegany jako wymagający i agresywny. W biznesie stosowany w sytuacjach, kiedy chcemy być rozpoznawalni, kojarzy się z władzą. Nadaje się na krawaty, sukienki, żakiety, spódnice i dodatki.

kolor ubioru w hotelarstwie

Fuksja podnosi pewność siebie i oznacza wiarę w powodzenie podejmowanych działań. Stosowany głównie przez kobiety jako jeden z elementów stroju.

kolor ubioru w hotelarstwie

Fioletowy oznacza najwyższą jakość, bogactwo, luksus. W biznesie – ciemne odcienie nadają się na garsonki, płaszcze, szale, buty. Jaśniejsze – dobrze wyglądają na koszulach i krawatach.

kolor ubioru w hotelarstwie

Niebieski działa kojąco. Jest to kolor dobrej komunikacji, promienieje autorytetem i elegancją. Intensywne odcienie rozjaśniają myślenie, jaśniejsze kolory uspokajają i wzmacniają koncentrację. W biznesie nadaje się na wszystkie części garderoby.

kolor ubioru w hotelarstwie

Zielony to kolor spokoju i świeżości. Osoby wybierające ten kolor postrzegane są jako godne zaufania. Nadaje się na krawaty, garsonki, i sukienki.

kolor ubioru w hotelarstwie

Brązowy dodaje otuchy i pozytywnego wsparcia. W biznesie doskonale sprawdza się w dziedzinach, w których wzbudzanie zaufania jest ważnym elementem pracy. Doskonale sprawdza się zarówno w częściach garderoby jak i dodatkach.

kolor ubioru w hotelarstwie

Czarny jest symbolem tajemniczości i wiedzy. Jednak nie należy przesadzać z używaniem czerni od stóp do głów w stroju biznesowym, staje się wtedy zbyt niedostępny i ciężki.

kolor ubioru w hotelarstwie

Szary jest jedynym kolorem neutralnym. W zbyt dużej ilości może jednak działać depresyjnie. Częste stosowanie tego koloru może wskazywać na brak pewności siebie. W biznesie stosuje się go w połączeniu z bardziej konkretnymi kolorami. Ze względu na swój neutralny przekaz używany jest podczas negocjacji czy rozwiązywania sporów.

 

Dziękuję serdecznie Dianie za drugą część poradnika! Jak widać sposób ubierania się ma ogromny wpływ na postrzeganie nas przez innych. Taką analizę kolorystyczną warto wziąć pod uwagę podczas wybierania strojów obsługi hotelowej. A dla gości polecam poradnik Marii Bnińskiej: Jak ubierać się w hotelu?

Jakie jest Wasze doświadczenie? Zwracacie uwagę na ubiór obsługi hotelu? Czekam na Wasze komentarze! KLIKNIJ I SKOMENTUJ NA FACEBOOKU

 

AUTORKA TEKSTU: Diana Nowek, Ekspert mowy ciała i mikroekspresji. Właścicielka Instytutu Komunikacji Niewerbalnej – organizacji zajmującej się mową ciała, analizą mikroekspresji i wykrywaniem kłamstwa w wystąpieniach publicznych, sprzedaży, negocjacjach i spotkaniach na wysokim szczeblu biznesowym. Założycielka i redaktor portalu Psychologia Wyglądu, poświęconego tematyce komunikacji niewerbalnej i analizie wyglądu. Każdego miesiąca odwiedza go ponad 100 tys. użytkowników.

 

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Podziel się wpisem ze światem!

Spodobał Ci się wpis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim z innymi :)