Millenialsi to jedno z najmłodszych żyjących obecnie pokoleń. Są odważni, ciekawi świata, tolerancyjni i gotowi na zmiany. Ich pracodawca nie ma jedynie dać im pracy pozwalającej się utrzymać – oni chcą więcej, chcą rozwoju, motywacji i partnerstwa. We wpisie przeczytacie, kim są millenialsi, co cenią i po co Wam to w ogóle wiedzieć.
Obiecałam Wam niedawno cykl tekstów o millenialsach i oto pierwszy z nich. Millenialsi to osoby, które mnie w jakiś sposób fascynują – są dla mnie zjawiskiem (jako że należymy do różnych pokoleń), ale w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Z dalszej części artykułu dowiecie się, kim są. To wiedza niezbędna do tego, by mieć świadomość, jak z nimi pracować.
Pokolenia w XX wieku
Dwudziestowieczne pokolenia mają swoje nazwy. Dla lat 1927–1942 mówimy o pokoleniu silent, którego reprezentanci rodzili się i dorastali w okresie wielkiego kryzysu i II wojny światowej. Kolejne to pokolenie baby boomers (1943–1960), czyli ludzie urodzeni podczas powojennego wyżu demograficznego. Generacja X to osoby urodzone w latach 1961–1981. Po nich przychodzą millenialsi, czyli osoby wchodzące w dorosłość w nowym millenium.
Pokolenie to określa się różnymi nazwami: generacja Y, dzieci-trofea, pokolenie sieci, pokolenie bumerangu, echo wyżu, pokolenie MTV, globalne pokolenie, pokolenie Piotrusia Pana. Pojawiły się już też kolejne podziały wewnątrz niego i o urodzonych po roku 2004 mówi się generacja Z.
Millenialsi, czyli żyjący w nowym millenium
Do pokolenia millenialsów należą te osoby, które urodziły się w latach 1982–2003. Te zakresy, jak powyższe, są dyskusyjne – są tacy, którzy podają, że millenialsi to osoby z lat 1980–1994 lub 1980–2000. Częściowo rozwiązuje ten problem rozłożenie tych 20 lat na kilka części i wyróżnienie:
– pierwszej fali: lata 1982–1987
– rdzenia: lata 1988–1997
– drugiej fali: lata 1998–2003
W naszych realiach są to osoby, które dorastały w wolnej Polsce lub się w niej urodziły. Daje im to inne możliwości niż mojemu pokoleniu – znają pełne znaczenie słowa wolność. Mogą się kształcić zarówno w kraju, jak i za granicą, podróżować dookoła świata, rozwijać wszelkiego rodzaju pasje, pracować, gdzie i kiedy chcą. Jeśli tego nie robią, to jest to ich wybór, nie zewnętrzny zakaz.
Pokolenie globalne
Dla millenialsów liczy się wspólnota – i to nie tylko w wymiarze lokalnym, ale i globalnym. Cechuje ich wysoka tolerancja inności, która wynika z tego, że mają przyjaciół na całym świecie. Millenialsi nie znają barier, które miało moje pokolenie – z łatwością, dzięki znajomości języków i Internetowi, mogą nawiązywać znajomości z ludźmi z każdego zakątka globu.
Jakie wartości cenią millenialsi?
Liczy się dla nich przede wszystkim rozwój i ciekawość świata. W swoich kieszeniach mają coś, co daje im całą wiedzę świata – smartfony. Chętnie wykorzystują je do zdobywania nowej wiedzy z różnych obszarów, lubią się uczyć i dowiadywać nowych rzeczy.
Cenią elastyczność – i prywatnie, i zawodowo. Łatwo i szybko akceptują zmiany i się do nich adaptują, oczekują jednak tego samego, zwłaszcza za gruncie zawodowym. Chcą elastycznego czasu pracy i możliwości pracy zdalnej. Nie dla nich jest 8 godzin za biurkiem – chcą pracować z kawiarni, biblioteki, domu lub parku, wtedy kiedy im pasuje.
Ważne jest dla nich dzielenie się z innymi – chętnie wspólnie z przyjaciółmi subskrybują jakąś usługę czy korzystają z tzw. grouponów. Lubią towarzystwo i pozostawanie w ciągłym kontakcie z tymi, na których im zależy.
Co jest ważne dla millenialsa, w co wierzy i co wyznaje?
Wierzy… przede wszystkim w siebie ;). Tworzy, zamiast niszczyć, jest tolerancyjny, szczery i odpowiedzialny za to, co robi. Pracuje na swój sukces, nie wyrządzając szkód innym ludziom. Jest optymistą i korzysta z życia – wie, że to jest podstawą szczęścia, które większość z nich uważa za największy sukces.
Sukces i szczęście według millenialsów
Czym jest dla nich sukces? To przede wszystkim bycie szczęśliwym – tak odpowiedziało 73% badanych przez Viacom. Dla 58% sukces to bycie częścią kochającej rodziny, kolejne ważne czynniki to praca, którą się lubi (46%), bogactwo (36%), bycie dobrym w szkole lub pracy (20%).
Co czyni ich szczęśliwymi? Przede wszystkim spędzanie czasu z bliskimi (rodziną i przyjaciółmi), sukces, wakacje, zabawa i odpoczynek. Ważne są dla nich relacje z innymi ludźmi, choć wyglądają często inaczej niż tradycyjne – więcej w nich niż kiedykolwiek kontaktu pośredniego zamiast bezpośredniego.
Co ich inspiruje?
Mówi się o tym pokoleniu, że nie ma autorytetów. Przeciwnie, każdy młody człowiek szuka idoli i inspiracji. Dla nich inspiracjami są rodzina, przyjaciele, gwiazdy i nauczyciele – ale także oni sami. Chcą być ciągle lepszymi wersjami siebie, rozwijać się, podróżować, uczyć. Także po to, aby dzielić się tym z innymi w mediach społecznościowych :).
Cechy millenialsów
Po pierwsze, są ciągle online. Nie potrafią długo wytrzymać bez Internetu, bo to stamtąd czerpią wiedzę o wydarzeniach na świecie i o znajomych. W sieci mają wszystko, czego potrzebują – sklepy, telewizję, radio, a nawet przyjaciół.
Po drugie, każdy z nich myśli, że jest oryginalny i wyjątkowy. Mają duże oczekiwania, często jednak niepoparte umiejętnościami czy doświadczeniem. Są pewni siebie, przedsiębiorczy, aktywni i przede wszystkim kreatywni. Chcą mieć możliwość dzielenia się pomysłami i wdrażania swoich rozwiązań.
Po trzecie, pożądają doświadczeń. „Mieć” i „być” schodzą na dalszy plan, millenialsi doświadczają. Wypożyczają ubrania i samochody, wynajmują mieszkania, subskrybują platformy dystrybuujące seriale i muzykę. Pieniądze wydają na doświadczenia – koncerty, podróże, aktywności. Rzeczy to nie tylko przedmioty użytkowe – dla nich Apple to nie firma, to symbol przynależności społecznej, zaś Nike i Adidas to nie marki, ale przejaw manifestacji stylu życia.
Po czwarte, są niecierpliwi i chcą mieć wszystko tu i teraz. Seriale oglądają sezonami, a nie odcinkami i oczekują natychmiastowych odpowiedzi na swoje reklamacje.
Po piąte, wszystkim dzielą się w Internecie i nie rozstają się ze swoimi telefonami. Ciągle robią zdjęcia i dokumentują swoje przeżycia. Social media to dla nich nie tylko rozrywka, ale styl życia – tam kontaktują się ze znajomymi, zarówno przez komunikaty kierowane do wszystkich, jak i prywatne rozmowy i czaty grupowe. Tam mają swoje wirtualne pamiętniki zapisujące historię ich życia w zdjęciach, filmach lub statusach.
Dlaczego warto to wiedzieć?
To właśnie oni weszli już lub dopiero wchodzą na rynek pracy. Będziecie z nimi pracować lub im szefować – musicie wiedzieć, co ich inspiruje, motywuje, co jest dla nich ważne. Tylko w ten sposób otrzymacie ich uwagę i zaangażowanie. To Wam powinno zależeć na tym, żeby zadbać o nich jako swoich pracowników. To już nie są osoby, które przez kilkanaście lat będą pracować w jednej firmie, często bez awansu.
Jeśli chcecie uniknąć bezustannej rotacji na podstawowych dla swojej firmy stanowiskach, musicie poznać tych, którzy je zajmują i zrozumieć, jacy są i dlaczego tacy są. Wtedy też nie będziecie się zmagać z największym problemem branży, czyli brakiem ludzi do pracy. O tym, jak pracować z millenialsami, przeczytacie w kolejnym tekście na moim blogu :).