millenialsi

Millenialsi to jedno z najmłodszych żyjących obecnie pokoleń. Są odważni, ciekawi świata, tolerancyjni i gotowi na zmiany. Ich pracodawca nie ma jedynie dać im pracy pozwalającej się utrzymać – oni chcą więcej, chcą rozwoju, motywacji i partnerstwa. We wpisie przeczytacie, kim są millenialsi, co cenią i po co Wam to w ogóle wiedzieć.

Obiecałam Wam niedawno cykl tekstów o millenialsach i oto pierwszy z nich. Millenialsi to osoby, które mnie w jakiś sposób fascynują – są dla mnie zjawiskiem (jako że należymy do różnych pokoleń), ale w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Z dalszej części artykułu dowiecie się, kim są. To wiedza niezbędna do tego, by mieć świadomość, jak z nimi pracować.

 

Pokolenia w XX wieku

 

Dwudziestowieczne pokolenia mają swoje nazwy. Dla lat 1927–1942 mówimy o pokoleniu silent, którego reprezentanci rodzili się i dorastali w okresie wielkiego kryzysu i II wojny światowej. Kolejne to pokolenie baby boomers (1943–1960), czyli ludzie urodzeni podczas powojennego wyżu demograficznego. Generacja X to osoby urodzone w latach 1961–1981. Po nich przychodzą millenialsi, czyli osoby wchodzące w dorosłość w nowym millenium.

 

Pokolenie to określa się różnymi nazwami: generacja Y, dzieci-trofea, pokolenie sieci, pokolenie bumerangu, echo wyżu, pokolenie MTV, globalne pokolenie, pokolenie Piotrusia Pana. Pojawiły się już też kolejne podziały wewnątrz niego i o urodzonych po roku 2004 mówi się generacja Z.

 

Millenialsi, czyli żyjący w nowym millenium

 

Do pokolenia millenialsów należą te osoby, które urodziły się w latach 1982–2003. Te zakresy, jak powyższe, są dyskusyjne – są tacy, którzy podają, że millenialsi to osoby z lat 1980–1994 lub 1980–2000.  Częściowo rozwiązuje ten problem rozłożenie tych 20 lat na kilka części i wyróżnienie:

– pierwszej fali: lata 1982–1987

– rdzenia: lata 1988–1997

– drugiej fali: lata 1998–2003

 

W naszych realiach są to osoby, które dorastały w wolnej Polsce lub się w niej urodziły. Daje im to inne możliwości niż mojemu pokoleniu – znają pełne znaczenie słowa wolność. Mogą się kształcić zarówno w kraju, jak i za granicą, podróżować dookoła świata, rozwijać wszelkiego rodzaju pasje, pracować, gdzie i kiedy chcą. Jeśli tego nie robią, to jest to ich wybór, nie zewnętrzny zakaz.

 

Pokolenie globalne

 

Dla millenialsów liczy się wspólnota – i to nie tylko w wymiarze lokalnym, ale i globalnym. Cechuje ich wysoka tolerancja inności, która wynika z tego, że mają przyjaciół na całym świecie. Millenialsi nie znają barier, które miało moje pokolenie – z łatwością, dzięki znajomości języków i Internetowi, mogą nawiązywać znajomości z ludźmi z każdego zakątka globu.

 

Jakie wartości cenią millenialsi?

 

Liczy się dla nich przede wszystkim rozwój i ciekawość świata. W swoich kieszeniach mają coś, co daje im całą wiedzę świata – smartfony. Chętnie wykorzystują je do zdobywania nowej wiedzy z różnych obszarów, lubią się uczyć i dowiadywać nowych rzeczy.

 

Cenią elastyczność – i prywatnie, i zawodowo. Łatwo i szybko akceptują zmiany i się do nich adaptują, oczekują jednak tego samego, zwłaszcza za gruncie zawodowym. Chcą elastycznego czasu pracy i możliwości pracy zdalnej. Nie dla nich jest 8 godzin za biurkiem – chcą pracować z kawiarni, biblioteki, domu lub parku, wtedy kiedy im pasuje.

Ważne jest dla nich dzielenie się z innymi – chętnie wspólnie z przyjaciółmi subskrybują jakąś usługę czy korzystają z tzw. grouponów. Lubią towarzystwo i pozostawanie w ciągłym kontakcie z tymi, na których im zależy.

 

Co jest ważne dla millenialsa, w co wierzy i co wyznaje?

 

Wierzy… przede wszystkim w siebie ;). Tworzy, zamiast niszczyć, jest tolerancyjny, szczery i odpowiedzialny za to, co robi. Pracuje na swój sukces, nie wyrządzając szkód innym ludziom. Jest optymistą i korzysta z życia – wie, że to jest podstawą szczęścia, które większość z nich uważa za największy sukces.

 

Sukces i szczęście według millenialsów

 

Czym jest dla nich sukces? To przede wszystkim bycie szczęśliwym – tak odpowiedziało 73% badanych przez Viacom. Dla 58% sukces to bycie częścią kochającej rodziny, kolejne ważne czynniki to praca, którą się lubi (46%), bogactwo (36%), bycie dobrym w szkole lub pracy (20%).

 

Co czyni ich szczęśliwymi? Przede wszystkim spędzanie czasu z bliskimi (rodziną i przyjaciółmi), sukces, wakacje, zabawa i odpoczynek. Ważne są dla nich relacje z innymi ludźmi, choć wyglądają często inaczej niż tradycyjne – więcej w nich niż kiedykolwiek kontaktu pośredniego zamiast bezpośredniego.

 

Co ich inspiruje?

 

Mówi się o tym pokoleniu, że nie ma autorytetów. Przeciwnie, każdy młody człowiek szuka idoli i inspiracji. Dla nich inspiracjami są rodzina, przyjaciele, gwiazdy i nauczyciele – ale także oni sami. Chcą być ciągle lepszymi wersjami siebie, rozwijać się, podróżować, uczyć. Także po to, aby dzielić się tym z innymi w mediach społecznościowych :).

 

Cechy millenialsów

 

Po pierwsze, są ciągle online. Nie potrafią długo wytrzymać bez Internetu, bo to stamtąd czerpią wiedzę o wydarzeniach na świecie i o znajomych. W sieci mają wszystko, czego potrzebują – sklepy, telewizję, radio, a nawet przyjaciół.

 

Po drugie, każdy z nich myśli, że jest oryginalny i wyjątkowy. Mają duże oczekiwania, często jednak niepoparte umiejętnościami czy doświadczeniem. Są pewni siebie, przedsiębiorczy, aktywni i przede wszystkim kreatywni. Chcą mieć możliwość dzielenia się pomysłami i wdrażania swoich rozwiązań.

 

Po trzecie, pożądają doświadczeń. „Mieć” i „być” schodzą na dalszy plan, millenialsi doświadczają. Wypożyczają ubrania i samochody, wynajmują mieszkania, subskrybują platformy dystrybuujące seriale i muzykę. Pieniądze wydają na doświadczenia – koncerty, podróże, aktywności. Rzeczy to nie tylko przedmioty użytkowe – dla nich Apple to nie firma, to symbol przynależności społecznej, zaś Nike i Adidas to nie marki, ale przejaw manifestacji stylu życia.

 

Po czwarte, są niecierpliwi i chcą mieć wszystko tu i teraz. Seriale oglądają sezonami, a nie odcinkami i oczekują natychmiastowych odpowiedzi na swoje reklamacje.

 

Po piąte, wszystkim dzielą się w Internecie i nie rozstają się ze swoimi telefonami. Ciągle robią zdjęcia i dokumentują swoje przeżycia. Social media to dla nich nie tylko rozrywka, ale styl życia – tam kontaktują się ze znajomymi, zarówno przez komunikaty kierowane do wszystkich, jak i prywatne rozmowy i czaty grupowe. Tam mają swoje wirtualne pamiętniki zapisujące historię ich życia w zdjęciach, filmach lub statusach.

 

Dlaczego warto to wiedzieć?

 

To właśnie oni weszli już lub dopiero wchodzą na rynek pracy. Będziecie z nimi pracować lub im szefować – musicie wiedzieć, co ich inspiruje, motywuje, co jest dla nich ważne. Tylko w ten sposób otrzymacie ich uwagę i zaangażowanie. To Wam powinno zależeć na tym, żeby zadbać o nich jako swoich pracowników. To już nie są osoby, które przez kilkanaście lat będą pracować w jednej firmie, często bez awansu.

 

Jeśli chcecie uniknąć bezustannej rotacji na podstawowych dla swojej firmy stanowiskach, musicie poznać tych, którzy je zajmują i zrozumieć, jacy są i dlaczego tacy są. Wtedy też nie będziecie się zmagać z największym problemem branży, czyli brakiem ludzi do pracy.  O tym, jak pracować z millenialsami, przeczytacie w kolejnym tekście na moim blogu :).

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Podziel się wpisem ze światem!

Spodobał Ci się wpis? Będzie mi miło jeśli podzielisz się nim z innymi :)