Gdy wybierzesz już miejsce, do którego chcesz wyjechać, i zdecydujesz się na konkretny hotel, to większa część drogi do wymarzonego odpoczynku jest już za Tobą. Teraz czas zdecydować, w jaki sposób dokonać rezerwacji. Co wybrać: rezerwację osobistą, telefoniczną czy przez internet, na stronie hotelu czy u pośrednika (na dużych portalach rezerwacyjnych)? Na podstawie mojego wieloletniego doświadczenia mogę śmiało powiedzieć – najlepsze jest robienie rezerwacji bezpośrednio w hotelu. Dlaczego? Zapraszam do lektury.
To właśnie już na etapie planowania warto zastanowić się, jak będzie wyglądał nasz pobyt w hotelu, jakie mamy oczekiwania i co można wcześniej zorganizować (np. wizyty i zabiegi w SPA, dodatkowe usługi lub dodatkowe wyposażenie w pokoju), tak aby nic nie zakłóciło czasu wypoczynku. Według mnie nikt lepiej niż pracownicy hotelu (zakładam, że są profesjonalistami) nie jest sobie w stanie z tym poradzić. Jakie są inne zalety dokonywania rezerwacji bezpośrednio w obiekcie?
Przeczytaj także: Jak zaplanować wyjazd na wakacje?
1. Odpowiedzi udzieli Ci obsługa hotelu
Czasem opis na stronie internetowej hotelu nie wystarczy. Może być niejasny, niezaktualizowany, czasem nawet niepełny, albo wręcz za długi. Nawet jeśli wiesz, czego oczekujesz, zdarza się, że trudno odnaleźć to w gąszczu różnych treści. Hotelowy recepcjonista odpowie na wszelkie pytania szybko i nie pozostawi Cię z żadnymi wątpliwościami.
Obsługa hotelu, jako że zna przestrzeń swojej pracy najlepiej, dokładnie wie, czy w ofercie jest wanienka dla dziecka lub legowisko dla pupila. Z pewnością zna również najbliższą okolicę i będzie w stanie odpowiedzieć na niestandardowe pytania, np. o kino czy sklep w okolicy, albo od razu poleci dodatkowe usługi, czy pomoże zaplanować pobyt.
Dodatkową zaletą takiego kontaktu jest szybkość uzyskania odpowiedzi – nie kontaktujesz się z pośrednikiem, a bezpośrednio z kompetentną osobą zatrudnioną w hotelu i masz pewność, że wie, o czym mówi. Oszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu i nerwów.
2. Oferta szyta na miarę
Szkoda czasu na przeglądanie wszystkich podstron na stronie hotelu i dogłębne czytanie długich tekstów. Telefon bezpośrednio do hotelu Cię przed tym uchroni – będziesz mógł szybko poznać najważniejsze elementy oferty i dopytać o szczegóły propozycji, które interesują Cię najbardziej. Dzięki temu oferta będzie możliwie spersonalizowana i dostosowana do Twoich potrzeb i oczekiwań.
Jeśli znasz obiekt i wracasz do niego, to możesz poprosić o ulubiony pokój lub, gdy jest to apartament z panoramą morza lub gór, zapytaj, czy jest dostępny w standardowej cenie. A może warto dopłacić za piękny widok? Dodam, że jeśli jest się stałym i dobrym gościem, to hotelarze mają w zwyczaju proponować pokój o wyższym standardzie w regularnej cenie. W hotelarstwie wyjątkowo wysoko cenione są lojalność oraz preferencje gości.
Bezpośredni kontakt da Ci możliwość wyrażenia niestandardowych życzeń. Może masz specjalną dietę i potrzebujesz zapewnienia, że hotelowa restauracja stanie na wysokości zadania albo jako rodzic nie jesteś pewien, czy będziesz mógł na miejscu wypożyczyć łóżeczko dla dziecka lub przewijak? Obsługa z pewnością będzie potrafiła rozwiać wątpliwości. Po takiej rozmowie, gdy już ustalisz szczegóły i wiesz, czego chcesz, poproś o e-mail z potwierdzeniem.
Przeczytaj także: 5 nowych trendów w turystyce, które zbudują zadowolenie Gościa
3. Nie kupujesz kota w worku
Rezerwacji można także dokonać osobiście w obiekcie. Zobaczysz wtedy, czy oferta ze strony internetowej odpowiada stanowi faktycznemu. Pozwoli to uniknąć niemiłej niespodzianki w momencie przyjazdu na wakacje – hotel nad morzem nie okaże się oddalony od morza o kilka kilometrów, a luksusowe wnętrze z oferty „apartamentem” w stylu IKEA. Będziesz mógł też ocenić atrakcyjność widoku za oknem czy usytuowania pokoju na planie budynku.
Kontakt osobisty z obsługą pozwoli także ocenić jej kulturę osobistą i kompetencje. Pracownicy hotelu powinni być komunikatywni i pomocni już na tym etapie Twojego pobytu i umieć przekonać do swojego obiektu; jeśli nie są lub nie rozumieją Twoich potrzeb, to nie zapowiada to dobrej współpracy po Twoim przyjeździe.
4. Unikniesz pomyłek przy rezerwacji
Łatwo jest popełnić błąd, gdy musisz klikać w wielu okienkach długiego formularza rezerwacyjnego. Może to być problematyczne zwłaszcza w sytuacji, gdy pomyłka zajdzie na stronie zewnętrznego pośrednika i trudno będzie wynegocjować z nim bezpłatną zmianę błędnej informacji na właściwą. Pomagałam już kilku znajomym „odkręcać” takie rezerwacje, ale to wymaga od wszystkich dużego zaangażowania.
Jeśli dokonasz rezerwacji przez stronę internetową hotelu i tam się pomylisz, obiekt najprawdopodobniej wyjdzie Ci naprzeciw i nieodpłatnie dokona zmiany.
Przeczytaj także: 13 dziwnych reklamacji Gości – jakie prawa ma każda ze stron?
Błędów najłatwiej uniknąć, rezerwując pobyt za pośrednictwem recepcjonisty. Telefonując do hotelu, upewnisz się przy okazji, jak wygląda kwestia ewentualnego anulowania rezerwacji oraz zmiany długości pobytu lub jego terminu oraz dowiesz się, jak najlepiej dojechać do hotelu, w jakich godzinach są czynne restauracje, czyli do której najpóźniej można zamówić posiłek.
Jeśli wiem, że przyjadę w nocy i wiele czasu spędzę w drodze, to z wyprzedzeniem zamawiam jedzenie do pokoju i zawsze to dobrze działa. Oczywiście należy podać przedział czasowy naszego dojazdu do obiektu.
5. Zaoszczędzisz trochę pieniędzy i zostaniesz doceniony za wierność
Rezerwacja bezpośrednio w hotelu umożliwia oszczędzenie pieniędzy na kilka sposobów.
Po pierwsze, nie pokrywasz marży pośrednika.
Po drugie, jeśli jesteś stałym gościem, masz możliwość uzyskania zniżki lub karty lojalnościowej – dzięki temu nocleg będzie tańszy, a po zebraniu odpowiedniej liczby punktów czasem także bezpłatny. Bardzo często dla swoich lojalnych gości hotel przygotowuje tzw. wstawkę – owoce, ciasteczka lub wino z listem powitalnym od dyrektora, ale nie jest to obligatoryjna usługa. Tutaj obowiązuje zasada lojalności lub faktu bycia VIP-em.
Po trzecie, niektóre hotele gwarantują, że to u nich, a nie u pośrednika, znajdziesz najniższą cenę za ich usługi.
Oprócz tego hotele doceniają stałych gości na wiele innych sposobów. To do nich trafiają ekskluzywne oferty i to im proponuje się pokoje z najładniejszym widokiem za oknem czy usytuowane w możliwie cichym zakątku obiektu. Stałym Gościom rzadziej odmawia się też spełniania nietypowych życzeń.
Tak to wygląda w hotelu St. Bruno – Goście rezerwujący bezpośrednio w hotelu otrzymują w cenie pobytu miejsce parkingowe, elastyczne warunki anulacji, 10% rabatu na dania z karty w hotelowej restauracji, a także 10% rabatu na napoje i alkohole w klubie hotelowym. Informacje takie jak poniższa są dostępne m.in. w windzie, tak by Goście mieli świadomość korzyścy wynikających z rezerwacji bezpośrednio w hotelu.
6. Większa elastyczność przy zameldowaniu
Opóźnienia samolotów, korki w mieście czy wypadki na trasie są okolicznościami nieprzewidywalnymi. Może się zdarzyć, że dojedziesz bardzo późno lub następnego dnia. Pośrednik dzięki zapisom w regulaminie uchyli się od odpowiedzialności i negocjowanie z hotelem spadnie na Ciebie. W tej sytuacji tylko personel w obiekcie może pójść Ci na rękę, dlatego warto już w momencie rezerwacji nawiązać z nim kontakt i przekonać się, jak bardzo jest prokliencki.
Nie zdarzyło mi się, aby hotel nie podszedł z wyrozumiałością i nie zadbał o mnie już na tym etapie. Dla mnie zawsze jest bardzo ważne doświadczenie, które zapamiętuję i które wiąże mnie emocjonalnie z obiektem dlatego, że skutecznie rozwiązano mój problem.
To jest właśnie Guest Experience – ja takie miejsca i twarze doskonale pamiętam. Chętnie wracam do miejsc, które zapewniły mi niezwykłe wrażenia. O cenie za pobyt zapominam bardzo szybko, wspomnienia zostają ze mną na wiele lat. Dziś szukamy doświadczeń i to za nie płacimy – warto wziąć to pod uwagę także podczas planowania swojego pobytu. Niska cena niekoniecznie zagwarantuje Guest Experience na odpowiednim poziomie.
Jak uniknąć rozczarowań?
Po pierwsze, warto uważnie przeczytać ofertę. Są Goście, którzy nie doczytują oferty, a potem awanturują się w recepcji, że to czy tamto im się NALEŻY, a nie ma. Drogi Gościu – to tak nie działa. Kiedy kupujemy pakiet, upewnijmy się dwa razy, czy spełnia wszystkie nasze oczekiwania i rozumiemy, za co płacimy. Nie zgadujmy i nie róbmy projekcji, bo coś nam się wydawało, że jest w ofercie, a to recepcjonista się myli. Jasne, że on też może, ale zanim nie jesteśmy tego w stu procentach pewni i nie przeczytaliśmy dwa razy warunków oferty, nie biegnijmy walczyć o swoje. „A ja myślałem…” to nie jest argument.
Po drugie, nauczmy się porównywać zawartość pakietu. W tym jedna rzecz może być, w drugim zamiast niej – mimo że ta wersja „wydawało się nam” prawie nie różni się od pierwszej – pojawia się coś zupełnie innego. Sprawdźmy, czy rozumiemy ofertę. Jeśli cokolwiek budzi wątpliwość, zadzwońmy lub napiszmy do hotelu i poprośmy o wyjaśnienie. Lepiej spytać, niż się domyślać, i skończyć jak bohaterowie akapitu wyżej.
Po trzecie, porównujmy te same oferty od pośredników z ofertami na stronie hotelu. Gwarantuję, że w 90%, nawet jeśli w hotelu jest drożej, oferta jest lepsza, bo zawiera jakieś bonusy. Tu dodatkowo możecie zadzwonić i się upewnić, czy wszystko rozumiecie – zanim dodzwonicie się do pośrednika i uzyskacie odpowiedź, zdążycie wyjść ze śmieciami, a w wielu przypadkach nawet za mąż ;).
Najlepsza obsługa od początku pobytu do końca
Jako osoba zajmująca się hotelarstwem wiem, że nie ma nic cenniejszego niż osobiste poznanie swojego gościa. To dlatego proponujemy najkorzystniejsze warunki przy rezerwacji bezpośredniej – zależy nam na tym, żeby kontakt z naszą ofertą był na każdym etapie przyjemny i szybki. Nieodpowiednio prowadzona przez pośrednika komunikacja może stać się przyczyną Twojego dyskomfortu, a w przypadku swoich pracowników mamy pewność, że zostaniesz obsłużony z najwyższym profesjonalizmem.
Moje wieloletnie obserwacje pokazują, że goście chętniej wracają do miejsc, w których byli znakomicie obsłużeni. I aż trudno uwierzyć, że kluczem do bardzo dobrych wrażeń z pobytu są: szczery i serdeczny uśmiech, zdystansowany profesjonalizm i prawdziwa empatia personelu. Pamiętajmy jednak, że zasada serdecznego uśmiech i empatii działa w dwie strony.
Zobacz także: My Guest Experience 2018: Przystań Hotel&SPA